What ot is
What o does




N
M

B e e

e e e

e e

s
e
e o e e e e P et st a0 e P

)

| g

i

i

MWMMM%

| _~

e e e e e e e e

W

i
W |
|
W

|
M
M



Dt ct.01

Radio Free Europe is a private American net-
work of five radio stations with headquarters
in Munich. Its transmitters are located in Portu-
gal and West Germany (see map overleaf). It
broadcasts 18 hours daily to Poland, Czecho-
slovakia and Hungary, and 5 hours daily to
Romania and Bulgaria—and only in the lan-
guages of those countries.

P o

‘When and How was RFE Started?

While he was U.S. Commander in Berlin in
1948-49, General Lucius Clay was impressed
by the broadcasts of RIAS (Radio In The
American Sector) to the East Zone of Germany.
He returned to the United States convinced
that similar broadcasting techniques should be
used to break the Communist monopoly of
communications in the satellite states of Cen-
tral Eastern Europe. A group of distinguished
Americans led by former Ambassador Joseph
C. Grew organized RFE, whidh first went on the
air on July 4, 1950, broadcasting programs pre-
pared and spoken by exiles from the Soviet
Satellites. )

Is RFE a U.S, Government Station?
No. RFE is privately financed, privately man-

-aged and is supported by the contributions of

U.S. citizens to the Radio Free Europe Fund.
No contributions are received from any other
country. The first fund campaign was launched
by Dwight Eisenhower, who as U.S. President
defined RFE's mission: “Tell the Truth.”

What is the Difference Between VOA
and RFE?

VOA (The Voice of America) is an official U.S.
radio network; RFE is a private organization.
VOA broadcasts are world-wide, in 38 lan-
guages; RFE concentrates on five strategic
Communist satellite countries in East Europe.

What is the Purpose of RFE?

RFE's purpose is to provide the people of East
Europe with a balanced program of informa-
tion, political comment, culture, religion and
entertainment prepared and broadcast by ex-
iles working as free men. These programs not

> Qo

only correct the distortions of Communist press
and radio, they also clearly express the con-
cern of the West for the welfare of the captive
peoples, and thus keep alive the hope for even-
tual independence.

What is RFE's Political Position?

RFE is non-partisan. It is, however, committed
to the basic ideas of Western civilization: the
sanctity of the individual, the rule of law and
the right of peoples to self-determination. The
Communists are opposed to and threaten these
bastions of democracy; RFE therefore is irre-
vocably committed against Communism.



Q.
A.

What Does RFE Broadcast?

News: Objective, well-sourced, accurate newscasts
covering both the Communist and the free world are
broadcast hourly and represent 17 %6 of total broad-
cast time.

World Press Review: A balanced account of
Western press reportage and editorials is provided
daily and represents 7 %o of total broadcast time.
Political Commentaries: RFE comments editorially
on the significant news of the day, emphasizing the
station’s commitment to the principles of Western
democracy. These comments represent 20 %o of total
broadcast time.

Other Programs: On-the-spot reporting of special
events; interviews of important personalities; reli-
gious programs; sportcasts; entertainment, including
plays, jazz and classical music; features, including
agriculture, youth, women's programs, labor, varied
cultural programs round out RFE's broadcasting

program.

:"‘ » i'- gl
Thousands of Iron Curtain refugees, visitors and
travelers are interviewed annually.

How Does RFE Gather Material For Broadcast?

RFE gets its news from its field bureaus (see map
upper left); from commercial wire services and from
special correspondents and reporters, including
its New York and Washington news offices and
UN correspondent. RFE monitors Communist radio

What
- do€s

stations and news services, studies leading Commu-
nist newspapers and magazines and interviews
many Iron Curtain travelers and refugees. RFE's
Central News Room receives about one million words
of copy a day, which is edited down to 100,000 words
for use by broadcasters (see flow chart below).

Monitoring of Communist radio and news services
gathers vital Iron Curtain information.

Q. Who Actually Does RFE's Broadcasting?

A. Responsible exiles from the satellite, countries are
in charge of RFE's five broadcast departments. Their
staffs, entirely made up of exiles, write and broad-
cast the programs. Policy and program guidance is
provided by the American director and a staff of
specialists in Soviet bloc affairs. (Master tapes at
each transmitter location record all RFE broadcasts,
thus assuring a permanent, complete and unalter-
able archive of all programs.)

CENTRAL NEWS ROOM
FLOW CHART

RFE NEW YORK

NEWSROOM
CENTRAL NEWS ROOM
POLICY
DIRECTOR
RFE EUROPEAN
CORRESPONDENTS
NATIONAL
NEWSDESK §
WIRE SERVICES
PROGRAM
EDITORS
STAFF OF 40,
SCHLEISSHEIM INCLUDING 20 EDITORS
MONITORING




The action of certain of the sun's rays
causes the ionosphere to become a
good reflector of high frequency radio
signals. After sunset the ionosphere be-
comes less dense and is no longer a good
radio-signal mirror. The west-to-east rota-
tion of the earth gives RFE a great advan-
tage in its fight to overcome Communist
jomming during the peak evening listening
hours in the target areas. At this time the
darkened ionosphere no longer reflects
the jamming signal. But the high-frequency
RFE signals are at the same time being
reflected into the audience countries by
the still sunlit portion of the ionosphere.

West

HHow ,e/f'cc/f/;#c cs IFE ?

What is RFE's Potential Audience?

There are 80,000,000 people in the five countries to
which RFE broadcasts—and more than 12 million
radio sets. More than half the families in the audi-
ence area have receivers capable of tuning in
Western stations.

How Does RFE Determine Listenership?

Interviews and Surveys: Thousands of interviews
are conducted each year with East Europeans—
both refugees and visitors to the West—by RFE's
Audience Research Department and field bureaus
and by private public opinion research organiza-
tions. Surveys based on these interviews show that
RFE—whose program volume is greater than the
combined programming of all other Western stations
broadcasting to the five countries in their native
languages—had the highest rate of listenership
among Western broadcasters. Most of the East
Europeans interviewed said that they listened regu-
larly to RFE (see graph below).

Letters: Many letters from satellite listeners are
received by RFE. They describe the importance of
Western broadcasts and testify that RFE's programs
are indeed achieving their purpose of breaking the
Communist monopoly of information and of keeping
alive the cultural, religlous and political links bet-
ween the peoples of East Europe and of the Western
world.

THE REGULAR LISTENERS OF RFE*
100°/o '

CSR

BULGARIA
HUNGARY
POLAND
RUMANIA

| *THOSE WHO LISTEN AT LEAST TWICE A WEEK

Q.

A.

>0

Are People in the Satellites Allowed to Listen
to RFE?

There are no laws per se against listening to RFE,
but the Communist satellite regimes acknowledge
the effectiveness of RFE programming by their
attempts to discredit it. These attempts range from
press and radio attacks to the mounting of anti-RFE
propaganda campaigns utilizing films, pamphlets,
books and the misrepresentations of party activists.

How Does RFE Compare with Other Western
Stations?

The audience surveys noted above consistently
show that RFE is the most listened to and the most
influential of all Western radio stations broadcasting
to the East European satellites.

Why? RFE, unlike other Western broadcasters, is
on the air 18 hours a day; RFE's broad range of
programs appeal to a wide variety of listeners; RFE
is outspokenly concerned with happenings in East
Europe; consequently listeners tend to identify RFE
with their own personal and national interests. As
one listener put it: “...I am convinced that Radio
Free Europe is the most effective opponent of Com-
munism in Czechoslovakia. RFE is the moral leader
in our common struggle against the present policy
of Prague.”

This audience image of RFE as American-sponsored
but essentially Polish, Hungarian, Czechoslovak,
Romanian and Bulgarian stations in exile is the pri-
mary basis for its high listenership, credibility and
influence.

What About Jamming?

The Communist jamming effort is enormous. The
official U.S. estimate of capital investment in the
nearly 2,500 jammers used to disturb Western broad-
casts is § 250 million; estimated annual operating
cost is $ 185 million. RFE combats jamming with
strong transmitter power and imaginative engineer-
ing techniques. For example, one program may be
broadcast simultaneously by five transmitters on
five different wave lengths. Engineering studies
show that 90% of RFE's programs can be heard on
at least one frequency in spite of the jamming.

Night

Eost



RADIO FREE EUROPE

ONE ENGLISH GARDEN
MUNICH - GERMANY






