
GOVERNMENT 

severely limited situations." The Commission 
said that the appellate court's decision "strikes 
at the heart of this authority to effectuate the 
efficient administration of the Act through the 
use of general rules." 

The U. S. Court of Appeals in Washington 
ruled that the Commission could not adopt 
numerical standards in limiting ownership of tv 
stations because that conflicted with the re- 
quirement that the FCC could not deny an ap- 
plication without a hearing. The case was 
brought by Storer after the FCC refused to 
accept its application for ch. 10 in Miami on 
the ground that Storer already had the limit 
of five tv stations. This was since raised to 
seven, of which not more than five may be in 
the vhf band. 

Meanwhile, Storer bought what is now ch. 
23 WGBS -TV Miami. Following the circuit 
court's ruling, it refiled its application for 
Miami's ch. 10, but the Commission returned it 
cn the ground that it was filed too late. An 
initial decision already had been issued for 
Miami ch. 10. 

Bar Assn. Protests 
Commission Procedure 
OBJECTION to the FCC's move permitting its 
Office of Opinions & Reviews to comment on 
pending cases was voiced last week by the Com- 
mittee on Communications, Administrative Law 
Section, American Bar Assn. 

In its 1955 report, the legal committee 
found that this move may exceed the Communi- 
cations Act, which limits the functions of the 
Opinions & Reviews office to summaries of 
evidence at hearings, in preparing a compila- 
tion of facts regarding exceptions and replies, 
and in preparing decisions of the Commission 
under its direction. This provision, added to the 
Communications Act by the 1952 McFarland 
amendments, specifies that these functions shall 
be performed without recommendations by the 
review staff. 

The Commission, the ABA committee found, 
instructed the review staff to also include re- 
view, analysis and comment on factual, legal 
and technical matters involved in exceptions 
and replies to the initial decision (before oral 
argument). The staff also was authorized to 
provide review, analysis and comment on inter- 
locutory pleadings in adjudicatory matters. 

Not only is this contrary to the law, the com- 
mittee said, but "parties' rights to oral argument 
upon exceptions and replies to initial decision 
can effectively be frustrated by ex parte memo- 
randa from the Office of Opinions & Review 
available only to the Commission...." 

"It was precisely to avoid counsels' argument 
without knowledge of the staff's position and 
in vacuo therewith that the duties of this office 
was so limited by Sec. 5(c)," the committee de- 
clared. 

If such documents were made available to 
counsel for purposes of argument this would 
"go far" in avoiding this difficulty, the com- 
mittee recommended. 

The committee also questioned the effective- 
ness of the Commission's present pre -hearing 
conference system. It said: 

"Unresolved then is whether these procedures 
have achieved overall the hoped -for 'economies 
of time and effort in the disposition of hearing 
cases' and the question of net gain or loss in so 
shifting the burdens of the hearing process from 
the Commission's examiners to the parties, and 
particularly to their counsel." 

The committee held that the new procedures 
-whereby counsel meet with the examiner and 
thrash out matters of testimony, cross- examina- 
tion, exhibits, etc. -contain "certain other dis- 

Page 94 June 27, 1955 

advantages." It mentioned "canning" of written 
testimony, and loss of the creditability factor. 

The committee also urged the greater use of 
the Commission's authority to issue cease and 
desist orders. 

The Committee on Communications is 
headed by Washington attorney Arthur W. 
Scharfield. 

Shreveport Tv Losers 
Appeal Opponents' Grants 
THE FCC's decisions in the Shreveport chs. 3 

and 12 cases were put into question last week 
when unsuccessful applicants filed appeals with 
the U. S. Court of Appeals in Washington. 

KWKH Shreveport filed its notice of appeal 
in attempting to overturn the Commission's 
grant of ch. 3 there earlier this year to KTBS 
Shreveport [BT, Feb. 21]. 

KRMD Shreveport filed its appeal against 
the FCC's grant of ch. 12 there to Shreveport 
Television Co. [BT, May 23]. 

Both stations claimed the FCC erred in 
finding that they were not superior. 

The Commission found KTBS superior to 
KWKH in local ownership, integration of 
ownership and management and more extensive 
participation of KTBS owners in community 
affairs. It found KWKH deficient under the 
diversification policy. KWKH is owned by the 
Shreveport Times, which also owns the Monroe 
(La.) World and News -Star. The same prin- 
cipals also own KTHS Little Rock, Ark., and a 
minority of ch. 11 KTVH (TV) Little Rock. 
On this basis the FCC granted Shreveport ch. 
3 to KTBS. 

In the Shreveport ch. 12 case, the FCC 
found Shreveport Television Co. superior to 
competitors KRMD and Southland Television 
Co. on the basis of assurance that program 
proposals would be carried out and the diversi- 
fication issue. KRMD owner T. B. Lanford 
has interests in KPLC -AM -TV Lake Charles, 
La.; KALB -AM -TV Alexandria; WSLI Jack- 
son, Miss., and KRRV Sherman, Tex. South- 
land principals own KCIJ Shreveport and 
WMRY and WCKG (TV) New Orleans. 
Shreveport Television is owned by local theatre - 
man Don George and associates. 

While KRMD was seeking judicial relief, 
Southland asked the FCC for a rehearing and 
reconsideration of the Shreveport ch. 12 case. 

Carlsbad, N. M., Gets Vhf; 
KONA (TV) Allowed Shift 
CARLSBAD (N. M.) Broadcasting Corp. was 
granted a construction permit for a new vhf 
station and ICONA (TV) Honolulu was allowed 
to modify its permit to specify ch. 2 instead of 
ch. 11, in FCC actions last week. 

The Carlsbad station will operate on ch. 6 
with an effective radiated power of 1.41 kw 
visual and .852 kw aural; antenna height above 
average terrain is 380 ft. The condition was 
made that no construction commence until an- 
tenna site and structure are approved with 
respect to air navigation safety. 

KONA (TV) was authorized 55 kw visual and 
33.1 kw aural: antenna minus 160 ft. 

Spartanburg Hearing July 11 
HEARING on the Spartanburg, S. C., case- 
involving the move of the ch. 7 transmitter of 
WSPA -TV Spartanburg from Hogback Mt. to 
Paris Mt., near Greensville, S. C. -will be re- 
opened July 11, it was announced last week. 
The date was set following a petition by uhf 
protestants WGVL (TV) Greenville and 
WAIM -TV Anderson that they had not had 
enough time to finish their cross examination 
of Walter J. Brown, WSPA -TV president. 

FCC Alleges Easley 
Used Alias in Filing 

FCC last week in an alleged alias case or- 
dered Wade R. King and D. W. Schieber doing 
business as Grande Broadcasting Co., Albu- 
querque, N. M., to show cause why an order 
should not be issued revoking a construction 
permit for a new am station granted March 2, 
1955 [BT, March 14], by the Commission 
since, the FCC said: 

"It appearing, that the Commission subse- 
quently obtained information tending to indi- 
cate that Wade R. King is, in fact, Robert Lex 
Easley, whose application for renewal of radio- 
telephone first class operator license was dis- 
missed with prejudice by the Commission on 
May 13, 1954, [BT, May 17, 1954] and it 
further appearing that pursant to Sec. 308b of 
the Communications Act, the grantee was re- 
quested by letter dated May 11, 1955, to submit 
a statement under oath by both parties as to 
whether Wade R. King or John L. Porter have 
ever been known as Robert Lex Easley; if not, 
the relationship, business or otherwise, of said 
parties; information regarding the consulting 
firm of 'King & Porter'; and the present location 
of Wade R. King and John L. Porter." 

Letters Unanswered 
The Commission said it sent registered letters 

to four addresses listed in the application and to 
forwarding addresses requesting replies by May 
23. Two were returned unclaimed; another 
dated May 13 was signed for by D. W. Schieber 
and another was signed for by an Alton P. 
Hayes. No replies were received by the Com- 
mission. 

In its application for the facility on 1430 kc, 
500 w daytime, Grande Broadcasting Co. listed 
in equal partnership D. W. Schieber, employe 
for manufacturer of house trailers, and W. R. 
King, farm director -announcer KYMA Yuma, 
Ariz. The 1955 BIT radio yearbook lists a Ray 
King as chief engineer and farm director. He 
is not named in the 1954 issue. 

Mr. Easley was cited by a federal grand jury 
in the District of Columbia in January 1952 on 
four counts of mail fraud. The indictment 
charged that he had falsely represented himself 
as a legally registered radio consulting engineer 
who allegedly received money from station ap- 
plicants to help them in their applications be- 
fore the FCC. An FCC order in March 1954 
[BT, March 22, 1954] said in part "... The ap- 
plicant did not intend to file and did not in fact 
file such applications." 

The FCC notice further alleged, "There is evi- 
dence that Robert Lex Easley, while employed 
by the State Highway Dept. of South Carolina 
as a radio engineer prior to Oct. 18, 1947, with- 
out authority from the State of South Carolina, 
converted state material to his own use and the 
use of other persons in the construction of a 
privately -owned radio station, and wilfully 
damaged or altered or permitted radio equip- 
ment to be damaged or altered." 

The federal indictment was subsequently 
dropped at the request of the government be- 
cause its chief witness could not come to Wash- 
ington to testify due to physical disability [LOT, 
July 14, 1952]. 

Mr. Easley has been named or involved in 
law suits filed by WHAR Clarksburg, W. Va.; 
WLIL Lenoir City, Tenn.; WRNO Orangeburg, 
S. C., and WNOK Columbia, S. C. [BT, Nov. 
27, 6, 1951; July 17, 1952; May 1, 1950]. 

In his consulting engineering activities Mr. 
Easley traded under his own name and as Con- 
sulting Radio Engineers and /or Mason & Dixon 
Engineers, in Washington. 

BROADCASTING TELECASTING 


