
t- I TOP OF THE WEEK I 

Reagan on CBS Riegle on NBC 

after the President concluded- ("The 
course needs to be changed," Riegle 
said) -and just before the start of the sec- 
ond game of the World Series NBC was 
carrying, the cable networks also carried 
Riegle following the President. 

But CBS chose to employ the Other 
Voices format it has used in the past in pre- 
senting contrasting views to a Presi- 
dent's. For 30 minutes beginning at 11:30 
p.m., Wednesday, it ran a series of 
such voices, including Rieglé s, former 
Vice President Walter Mondale's and 
former President Carter's chief domestic 
adviser, Stuart Eizenstat. 

The Democrats' selection of Riegle as 
a spokesman posed a problem for stations 
in Michigan since he is a candidate for re- 
election. NBC and CBS warned affiliates 
there they could incur equal -time obliga- 
tions in carrying Riegle and therefore 
might prefer not to carry his portion of the 
broadcast. It wasn't clear how many NBC 
affiliates in Michigan did not carry the 
Riegle remarks. NBC reported only 15 sta- 
tions did not carry the 7:30 -8 p.m. pro- 
gram. CBS said two of its affiliates in 
Michigan that carried the President's 
speech did not carry the Voices of Opposi- 
tion. 

Although ABC had not carried the 
speech live or on tape, it contributed its bit 
to the dialogue through its Nightline pro- 
gram. It ran excerpts from the speech and 
invited comments from Mondale, whose 
appearance with anchor Ted Koppel had 
been taped in advance. Mondale, a likely 
contender for the Democratic presidential 
nomination in 1984, incidentally, was on a 

publicity roll as a result of Reagan's 
speech. In addition to his appearances on 
CBS and ABC on Wednesday night, he 
showed up for an interview on NBC's To- 
day the next morning. 

As for the networks' method of dealing 
with the President's speech, the Demo- 
crats were satisfied with NBC. The net- 
work had offered equal time on Thursday, 

beginning at 7:30 p.m., but the Democrats 
preferred the time immediately after the 
President's remarks, even if it was less 
than equal in length. Gregg Schneiders, a 

party spokesman, said Reigle was able to 
"throw cold water" on the President's 
remarks. CBS was another matter. DNC 
Chairman Manatt said CBS was presenting 
"CBS's reply to the President," not the 
Democrats'. The Democrats were so angry 
at CBS the leadership called on all Demo- 
cratic members of Congress to boycott the 
CBS program. Four Democratic senators 
canceled - William Bradley (N.J.), Alan 
Cranston (Calif.), Claiborne Pell (R.I.), 
and Christopher J. Dodd. (Conn.). 

But that is of less consequence to CBS 
than the fairness complaint DNC law- 
yers -led by former FCC Chairman 
Charles D. Ferris and including two of his 
former aides at the commission, Frank 
Lloyd and Gregg Ballard -filed with the 
FCC on Friday. It invokes the so- called 
Zapple doctrine, which applies during po- 
litical campaigns and holds that stations 
that offer free or paid time to political can- 
didates are obliged to offer the same 
amount of free or paid time to their oppo- 

nents for response. It creates what h 
been referred to as a "quasi -equal oppo 
tunity." 

The DNC contends that the Zapp 
doctrine applies to the President's speec 
because it was given in support of Repu 
lican candidates for Congress. In effec 
then, each station airing the speech w; 
giving free time to a supporter of Repul 
lican candidates in its area -or so the su 
claims. 

To buttress its claim, the suit cites tt 
Republican effort to buy time for a pa 
tisan address during the week in which tt 
President addressed the country, thrc 
weeks before the elections; the absence I 

a national emergency that might warrant 
nationwide address, and the broadcast I 

tFé speech shortly after the announce 
ment of painful economic news. The su 
also notes that the speech echoed stat' 
ments in past political speeches by tt 
President and closed with the line froi 
Republican commercials, "Stay th 
course" 

"This," Lloyd said, discussing the con 
plaint, "is a unique case. No President ht 
ever done this" i 

Court reverses Eastern Microwave 
Decision by New York circuit 
court closely follows current 
legislation. making passive resale 
carriers exempt from copyright fees 

The line of judicial decisions in cases in- 
volving resale carriers that relay television 
signals to cable television systems took 
another turn last week. This time, the turn 
was in favor of the carriers -and was in 
line with language in copyright legislation 
now working its way through Congress. 

At issue was the appeal of Eastern 
Microwave Inc. from the decision of a U.S. 
district court judge who had held that 
EMI,which distributeswoR -Tv New York's 

Broadcasting Oct 18 1982 
26 

signal to more than 600 cable systems t 
satellite and microwave networks, is liab 
for copyright payments to the producers c 

the programing (BROADCASTING, Marc 
22). 

But last week, the U.S. Court of Appea 
for the Second Circuit, in New Yorl 
reversed that decision. In a unanimous 1 

pinion, it held that under the terms of tt 
copyright law now on the books, EMI is 
passive carrier and, therefore, exem? 
from payment of copyright fees. 

The case grew out of the contention c 

Doubleday Sports Inc., owner of the Ne 
York Mets baseball team, that it is entitle 
to copyright payments from EMI for i 




